Tamangi, samanism si psihoterapie

Tamangi, samanism si psihoterapie

Tamangi, samanism si psihoterapie 800 533 gabi

Tamangii sunt o populatie de origine tibetano – birmaneza care astazi reprezinta cel mai numeros grup etnic din Nepal, cu o populatie de aproximativ 500 000 de indivizi. Ei traiesc in general in muntii desi exista o mica minoritate care traieste si pe Valea Kathmandu-ului.

Tamangii sunt budisti desi putini cunsoc doctrina budista caci nu stiu sa scrie sau sa citeasca. De asemenea ei nu practica meditatia. Budismul practicat de tamangi este bazat pe animism. Lumea tamangilor este populata de spirite care traiesc in copaci, in pasari, in lucruri si obiecte, in relatii sau comunitati, rauri sau cascade….Tamangii cred ca aceste spirite stau la originea majoritatii binelui si raului din lume. Ei considera ca spiritele sunt cele care provoaca ca o vaca sa nu dea lapte, ca o femeie sa nu poata face copii, ca recolta sa ia foc sau sa fie inundata, ca doua persoane sa aiba un conflict etc…. Cand o astfel de situatie se intampla un spirit cauzator este identificat si un ritual va fi prescris pentru a-l risipi.

Samanii sunt maestrii spiritelor. Ei au dezvoltat tehnici de a controla spiritele. Ei isi pot utiliza puterile pentru a combate spiritele rele, pentru a face exorcitii si pentru a vindeca. In ritualurile samanilor tamangi acestia canta la tobe canturi sacre si intra in stari de constiinta extinsa (alterata). Aceste stari ei le interpreteaza ca stari de posedare sau calatorii ale sufletului. Eliade (1964) utiliza termenul de zbor magic (“magical flight”) pentru a descrie aceste stari de constiinta in care ajung samanii in ritualurile lor.

In aceste stari, samanii tamang cred ca sufletul lor paraseste corpul pentru a strabate lumi cosmice. Aceste incursiuni au scopul de a regasi si reintoarce un suflet furat de catre spirite sau pentru a curata un spirit posedat, acestea fiind considerate cauzele bolilor si ale problemelor din comunitate. Astfel, rolul principal al samanilor in comunitate este de vindecare. Deseori tulburarile pe care le vindeca samanii au la baza conflicte interpersonale, intrafamiliale, conflicte intre mai multi membrii ai comunitatii. Ei considera ca acestea produc dezechilibre la nivelul mintii si corpului pe care spiritele le pot re-echilibra. Munca lor seamna foarte mult cu psihoterapia.

Initierea in samanism seamana foarte mult cu formarea in psihoterapie. Un tanar tamang care primeste chemarea este acela care la un moment dat in viata sa de copil este lovit de o nenorocire (trauma) sau care sufera tulburari psihice. Acest gen de situatie este interpretat ca o posedare nebuneasca care nu poate fi vindecata decat urmand calea samanismului. Astfel, tanarul tamang intra intr-un proces de formare de 7 ani pe langa un maestru saman (guru). El invata tehnici si ritualuri samanice dar, de asemenea, invata cum sa initieze, sa produca dar si cum sa finalizeze (sa controleze) stari de constiinta extinsa. Aceleasi stari care i-au produs boala initiala, considera samanii, dar pe care acum le poate controla. Este ceea ce l-a facut pe Eliade sa sustina ca trainingul samanilor este atat didactic cat si ecstatic. Este acest fel de training care transforma o “boala initiatica” intr-o “cariera samanica”. Cu alte cuvinte samanul este un “nebun vindecat”. Foarte asemanator cu psihoterapia…….doar ca mai putin recunoscut de practicanti.

Samanii tamangi sunt foarte mandrii de abilitatile lor si isi exprima rivalitatea fata de alti samani in mod deschis. Ei nu impartasesc cunostintele lor decat discipolilor si nimeni nu are voie sa participe la ritualurile lor. In inatalnirile dintre samani acestia devin foarte suspiciosi si realizeaza ritualuri de aparare sau atac uneori foarte ciudate si hilare. Parca si aici seamana cu comunitatea psihoterapeutilor :)).

In Nepal spiritele si oamenii merg pe aceeasi cale. Zeitati de toate felurile, spirite, fantome, sfinti si divinitati convietuiesc pe varfurile, vaile si in padurile din Himalaya. Vindecarea samanica vine din integrarea in armonie a tuturor acestor feluri de fiintare. Sanatatea si binetea nu inseamna un individ sanatos ci o comuniune in armonie, oameni, plante, animale, vant, pamant……si aici e rolul samanilor. Samanismul este o forma de viata. Fiecare trib (nu doar Tamangii) are propria forma si intelegere a samanismului. Dar toate au in comun comunicarea cu spiritele din tot ce ne inconjoara, si, cantatul la tobe.

 

GC